ABM minggu ke4

Minggu ke 3

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

22/1/10[Jumaat]

Tajuk

Bermain Congkak

i.menyebut dan mengeja istilah dalam konteks

ii.mengenal dan menyebut nombor serta operasi

Hasil pembelajaran

Aras 1

i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul

ii.menyatakan nombor dan operasi dengan betul

iii.menyatakan operasi nombor 4 digit

Pendekatan

-KBKK-membuat inferens

Aktiviti

i.latih tubi sebutan dan ejaan istilah

ii.permainan mudah iaitu menyusun kad yang tertulis nombor,symbol dan perkataan bagi menjalankan operasi mengira 4 digit

iii.membuat latihan operasi mudah

BBM

-papan cangkak,guli ,batu seremban

Nilai murni

-Kerajinan,bekerjasama

Ilmu

-Matematik

Refleksi

Pelajar mengenal pasti symbol tolak,darab,tambah dan bahagi.

Minggu ke 4

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

25/1/10[Isnin]

Tajuk

Bermain congkak

iii.menyatakan dan menggunakan operasi mengira dalam bentuk symbol dan perkataan

Hasil pembelajaran

Aras 2

i.menerangkan operasi nombor sehingga 5 digit

ii.menerangkan dan menyelesaikan masalah operasi nombor sehingga 5 digit

Pendekatan

KBKK-membuat inferens

Aktiviti

-Latihan operasi matematik mudah

BBM

-rajah operasi mudah

Nilai murni

Kejujuran

Ilmu

Matematik

Refleksi

Pelajar dapat menggunakan sifir mudah

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

26/1/10[Selasa]

Tajuk

Bermain congkak

iv.memerihal symbol dan perkataan

Hasil pembelajaran

Aras 3

i.menjelaskan operasi nombor 6 digit ke atas

ii.menjelaskan dan menyelesaikan masalah operasi nombor 6 digit ke atas

Pendekatan

KBKK-membuat rumusan

Aktiviti

-Latihan mengira sehingga 6 digit dan menyatakannya dalam bentuk perkataan.

BBM

-rajah operasi mudah

Nilai murni

Sikap bekerjasama

Ilmu

Matematik

Refleksi

Pelajar dapat membuat latihan dengan betul dengan bimbingan guru.

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

27/1/10[Rabu]

Tajuk

Penyenggaraan kereta

i.menyebut dan mengguna istilah dalam konteks

ii.menyatakan alatan tangan untuk kerja penyenggaraan mesin ringkas

Hasil pembelajaran

Aras 1

i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul

ii.menyatakan jenis alatan tangan untuk kerja penyenggaraan

iii.menyatakan alatan tangan yang sesuai untuk kerja penyenggaraan

iv.menyatakan cara penyenggaraan mesin mudah

Pendekatan

KBKK-mengenal pasti

Aktiviti

i.latih tubi membaca dan mengeja istilah

ii.membaca dan memahami teks mudah secara lisan

iii.mengenal pasti alatan tangan pengenggaraan kereta di makmal kemahiran hidup atau di bengkel

iv.menama,menyebut dan melabel bahagian enjin dan komponen kereta

BBM

Gambar foto ,teks

Nilai murni

Kesyukuran

Ilmu

Matematik,sains dan KHB

Refleksi

Pelajar dapat mengenal pasti 5 alatan tangan mesin ringkas.

 

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

28/1/10[Khamis]

Tajuk

Penyenggaraan kereta

iii.mengenal pasti alatan tangan dan kegunaannya untuk kerja penyenggaraan

Hasil pembelajaran

Aras 2

i.menerangkan jenis alatan tangan dan kegunaannya untuk kerja penyengggaraan

Pendekatan

KBKK-memjana idea

Aktiviti

i.bercerita tentang cara menggunakan alatan tangan untuk menyenggarakan mesin.

ii.mengumpul bahan(gambar) yang berkaitan dengan kereta dan enjin

BBM

Gambar foto kereta

Nilai murni

Bekerjasama

Ilmu

Sains

KHB(KT)

Refleksi

Pelajar dapat melabel 5 bahagian kereta dengan betul.

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

29/1/10[Jumaat]

Tajuk

Penyenggaraan kereta

iv.memerihalkan cara penyenggaraan mesin ringkas

Hasil pembelajaran

Aras 2

ii.menerangkan alatan tangan yang sesuai untuk kerja penyenggaraan mesin mudah.

Pendekatan

KBKK-menjana idea

Aktiviti

i.mengumpul bahan dan menyusun gambar kereta serta membuat catatan ringkas mengenai kereta tersebut.

ii.mereka kereta idamanku.

BBM

Gambar foto

Nilai murni

Kasih saying,rajin

Ilmu

Sains,KHB(KT)

Refleksi

Pelajar dapat mereka kereta idamanku dengan cara mereka sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: