ABM MINGGU KE 6

MINGGU KE 6

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu 

Tingkatan  

Peralihan  

Tarikh  

8/2/10[lsnin]

Tajuk  

Permainan Angka

Hasil pembelajaran 

i.menyebut dan menggunakan istilah dalam konteks.

ii.menyatakan ayat matematik dan bahasa yang betul dalam operasi mengira.

Aras 1.

i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul.

ii.menyatakan operasi mengira dengan menggunakan ayat matematik.

iii.menyatakan dan mengenal pasti pola nombor genap dan ganjil.

iv.menyatakan pola nombor mengikut tertib menaik atau tertib menurun.

Pendekatan  

-KBKK-membuat urutan dan menyelesaikan masalah.

Aktiviti  

-membaca dan memahami teks mudah(lagu)

-mengeja dan menyebut istilah dengan betul.

-menyanyi lagu “ANAK AYAM”

-menyenaraikan 10 nombor ganjil untuk menyusun tertib menurun dan 10 nombor genap untuk menyusun tertib menaik.

BBM 

-Petikan lagu “ANAK AYAM”

Nilai murni 

-Kebersihan,cermat

Ilmu  

-matematik,Pendidikan Moral

Refleksi  

-Pelajar dapat mengenal pasti nombor genap dan nombor ganjil.

 

Mata Pelajaran 

Amalan Bahasa Melayu 

Tingkatan

Peralihan  

Tarikh  

9/2/10(Selasa)

Tajuk  

Permainan Angka

Hasil pembelajaran 

iii.mengenal pasti dan melengkapkan pola nombor.

Aras 2

i.menerangkan operasi mengira dengan menggunakan ayat matematik dan bahasa yang betul.

ii.menerangkan pola nombor mengikut tertib menaik atau menurun.

Pendekatan  

KBKK-menbuat urutan

-menyelesaikan masalah

Aktiviti  

-membuat cabutan bola/kad bernombor(genap/ganjil) dan menyusunnya mengikut tertib menaik dan menurun.

-menyatakan pola nombor yan dibentuk dalam ayat matematik dan bahasa yang betul.

BBM 

-Kad bernombor

Nilai murni 

-Sikap bekerjasama dan cermat

Ilmu  

-matematik

Refleksi  

-pelajar dapat menulis angka operasi matematik dalam ayat yg betul.

 

Mata Pelajaran 

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan  

Peralihan  

Tarikh  

10/ 2/10(Rabu)

Tajuk  

Permainan Angka

Hasil pembelajaran 

iv.memerihalkan pola nombor

Aras 3-ii.menjelaskan dan menyelesaikan operasi mengira melibatkan pola nombor.

Pendekatan  

-KBKK-membuat urutan

-menyelesaikan masalah

Aktiviti  

-latihan latih tubi menyelesaikan masalah permainan angka dan pola nombor mengikut tertib menaik dan menurun.

BBM 

-kad bernombor

Nilai murni 

-sikap cermat dan bekerjasama

Ilmu  

Matematik

Refleksi  

_pelajar dan menyelesaikan masalah mudah Matematik berdasarkan latihan operasi; tambah,tolak,darab dan bahagi.

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

11/2/10(Khamis)

Tajuk

Keceriaan Sekolah

Hasil Pembelajaran

i.menyebut dan menggunakan istilah dalam konteks.

ii.menyebut dan menyatakan alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

Aras 1

i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul.

ii.menyatakan jenis alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

iii.menyatakan cara membaik pulih kerosakan peralatan sekolah.

iv.menyatakan projek menanam pokok hiasan.

Pendekatan

-teknik tunjuk cara

Aktiviti

-membaca dan memahamimteks

-latihan sebutan dan ejaan istilah.

-mengenal pasti alatan tangannperkebunan di dalam gambar.

-menyenaraikan 5 alatan tangan perkebunan yang pelajar kenal dan fungsinya.

BBM

-gambar rajah

Nilai Murni

-sikap rajin

Ilmu

-KHB

Refleksi

Pelajar dapat mengenali 5 alatan tangan perkebunan dan tahu fungsi asasnya.

   

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

12/2/10 (Jumaat)

Tajuk

Keceriaan Sekolah

Hasil Pembelajaran

iii.menerangkan alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

iv.menyatakan projek menanam pokok hiasan.

Aras 2 –i.menerangkan alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

ii.menerangkan cara-cara membaik pulih kerosakan peralatan di sekolah.

Aras 3-i.menjelaskan cara mrmbaik pulih kerosakan peralatan kayu di sekolah.

Pendekatan

Teknik tunjuk cara.

Aktiviti

-perbincangan tentang cara-cara membaik pulih kerosakan peralatan kayu di sekolah.

-perbincangan tentang projek menanam pokok hiasan.

-menyalin nota ringkas.

-mengisi tempat kosong dalam ayat yang disediakan.

BBM

-gambar dan risalah

Nilai Murni

-kerajianan dan kerjasama

Ilmu

KHB

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan bahan-bahan atau alatan tangan yang perlu untuk membaik pulih bangku atau kerusi yang rosak.

   

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: