RPH GEOGRAFI T .1 Minggu ke 29 dan 30

Minggu ke 29 [ Set 1 ]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1C

1G

 

Tarikh

20/7/2010[Selasa]

20/7/2010[Selasa]

23/7/2010[Jumaat]

Masa

11 dan 12

4

6

Tajuk

9.2-Cuaca dan iklim Malaysia.

Hasil pembelajaran

Aras 1-mengenal pasti ciri-ciri iklim Negara Malaysia dari segi suhu,angin dan

hujan .

-menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim Negara

Malaysia.

Aktiviti

-mengumpul maklumat tentang ciri-ciri iklim Negara Malaysia melalui pelbagai sumber seperti internet dan surat khabar.

-menghasilkan peta minda tentang faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim Negara Malaysia.

-mencatat nota ringkas dan melukis peta.

BBM

-peta Asia Tenggara.

Nilai murni

Sikap bersyukur

Refleksi

Pelajar dapat membuat nota ringkas dan melengkapkan peta minda yang disediakan.

 

 

Minggu ke 29 [Set 2 ]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1C

1G

 

Tarikh

22/7/2010[Khamis]

21/7/2010[Rabu]

 

Masa

4 dan 5

10 dan 11

 

Tajuk

Cuaca dan iklim Negara Malaysia.

Hasil pembelajaran

Aras 1-menyatakan faktor-faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim Malaysia.

Aras 2-menghubungkaitkan faktor yang mempengaruhi cuaca dan iklim dengan

Ciri-ciri iklim Negara Malaysia.

-menjelaskan kedudukan Negara Malaysia yang bebas daripada taufan,

Siklon tropika dan kemarau yang berpanjangan.

Aktiviti

.melukis rajah hujan bukit,hujan perolakan,peta taburan hujan di Malaysia.

-mencatat nota ringkas dan melengkapkan peta minda.

BBM

Peta Malaysia ,rajah,carta.

Nilai murni

-memcinta Negara Malaysia.

Refleksi

-pelajar dapat melengkapkan peta minda sebagai latihan pengukuhan.

 

 

    

 

 

Minggu ke 30 [Set 1 ]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1C

1G

 

Tarikh

27/7/2010[Selasa]

27/7/2010[Selasa]

30/7/2010[Jumaat]

Masa

11 dan 12

4

6

Tajuk

10.1-Pengaruh cuaca dan iklim terhadap cara hidup.

Hasil pembelajaran

Aras 1-mengenal iklim di kawasan zon panas[gurun thar],zon sederhana sejuk[kawasan Siberia] dan zon sejuk[Greenland]

-menyatakan cara hidup manusia di kawasan zon tersebut di atas.

Aktiviti

-mengumpul maklumat dari pelbagai sumber.

-membaca dan memahami teks dalam buku teks dan mencatat nota ringkas.

-melukis peta dunia untuk menunjukan taburan zon-zon iklim di dunia.

BBM

-peta dunia carta

Nilai murni

-sikap bersyukur.

Refleksi

-pelajar dapat melengkapkan peta minda zon-zon iklim dunia dengan baik.

 

Minggu ke 30 [Set 2]

Mata Pelajaran

Geografi 1

Tingkatan

1C

1G

 

Tarikh

29/7/2010[Khamis]

28/7/2010[Rabu]

 

Masa

4 dan 5

10 dan 11

 

Tajuk

10.1 –Pengaruh cuaca dan iklim terhadap cara hidup.

Hasil pembelajaran

Aras 2-menerangkan iklim Negara Malaysia dan iklim di kawasan zon iklim lain.

-menjelaskan cara hidup manusia di kawasan zon panas,zon sederhana

Sejuk dan zon sejuk.

Aktiviti

-perbincangan secara berkumpulan tentang persamaan dan perbezaan cara hidup manusia Negara Malaysia berbanding dengan ;zon panas[Gurun Thar],zon sederhana sejuk[kawasan Siberia] dan zon sejuk [Greenland ].

-melukis peta yang berkaitan dan menjawab soalan pendek secara lisan dan bertulis.

BBM

-peta ,carta dan rajah.

Nilai murni

-sikap saying akan Negara Malaysia.

Refleksi

.-pelajar dapat menjawab soalan pemahaman dengan baik.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: