RPH ABM MINGGU KE 6

MINGGU KE 6

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

4/2/13-[Isnin]

Tajuk

Kecerian Sekolah

Hasil Pembelajaran

iii.menerangkan alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

iv.menyatakan projek menanam pokok hiasan.

Aras 2-i.menerangkan alatan tangan untuk kerja kayu dan perkebunan.

ii.menerangkan cara-cara membaik pulih kerosakan peralatan di

sekolah.

Aras 3-i.menjelaskan cara membaik puih kerosakan peralatan kayu di

Sekolah.

Pendekatan

Teknik tujuk cara.

Aktiviti

-sesi perbincangan tentang cara-cara membaik pulih kerosakan peralatan di

Sekolah dan projek tanamam hiasan.

-menyalin nota dan mengisi tempat kosong dalam ayat yang disediakan.

BBM

-gambar rajah dan risalah

Nilai Murni

Semangat kerajinan dan sikap bekerjasama

ILmu

KHB

Refleksi

Pelajar dapat menyenaraikan bahan-bahan atau alatang tangan yang perlu untuk membaik pulih bangku atau kerusi yang rosak.

 

 

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

5/2/13[Selasa]

Tajuk

Siratan Makanan

Hasil Pembelajaran

i.menyebut dan menggunakan istilah dalam konteks.

ii.menyatakan dan mengelaskan haiwan berdasarkan jenis makanannya.

Aras 1-i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul.

ii.menyatakan jenis haiwan dan makanannya.

iii.menyatakan rantai makanan dalam siratan makanan.

iv.menyatakan rantai makanan sebagai hubungan makanan antara

hidupan.

v.menyatakan setiap hidupan saling memerlukan.

Pendekatan

Teknik bercerita

Aktiviti

-membaca dan memahami teks.

-latih tubi sebutan dan ejaan istilah.

-menyanyikan lagu yang ada kaitan dengan siratan makanan,lagu-Bangau Oh Bangau.

-bercerita tentang kehidupan haiwan sebagai makanan manusia.

BBM

Gambar-gambar haiwan

Nilai Murni

Sikap bekerjasama

ILmu

Sains

Refleksi

Pelajar dapat menyatakan 5 rantai makanan mudah dan dapat membentuk dua siratan makanan asas.

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

6/2/13 [Rabu ]

Tajuk

Siratan Makanan

Hasil Pembelajaran

Aras 2-i.-mengelaskan haiwan berdasarkan jenis makanan.

ii.melakar dan menerangkan rantai makanan.

iii.menerangkan hubungan rantai makanan dalam siratan makanan.

iv.menerangkan setiap hidupan bergantungan.

Pendekatan

-tenik perbincangan

Aktiviti

-mengelaskan haiwan berdasarkan jenis makanan iaitu kumpulan –hervibor,karnivor dan omnivor.

-latihan membentuk rantai makanan asas di sawah padi,kolam,padang rumput dan di hutan.

BBM

-contoh rantai makanan.

Nilai Murni

Sikap bekerjasama

ILmu

Sains

Refleksi

Pelajar dapat mengelaskan senarai haiwan mengikut kumpulan-kumpulan yang tertentu.

 

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

7/2/13[Khamis]

Tajuk

Siratan Makanan

Hasil Pembelajaran

iv.menjelaskan siratan makanan daripada rantai makanan.

v.menyatakan siratan makanan sebagai satu kitaran makanan.

Aras 3-i-.menjelaskan rantai makanan dalam siratan makanan.

ii.menjelaskan setiap hidupan saling bergantungan.

Pendekatan

Tenik perbincangan.

Aktiviti

-menjalankan aktiviti permainan kata untuk mengetahui nama haiwan dan makanannya.

-mengabungkan rantai makanan menjadi siratan makanan.

-membuat carta dan memerihalkan tentang siratan makanan.

BBM

-gambar haiwan

Nilai Murni

Sikap bertolak ansur.

ILmu

Sains

Refleksi

Pelajar dapat mengabungkan dua hingga tiga rantai makanan untuk membentuk satu siratan makanan.

 

Mata Pelajaran

Amalan Bahasa Melayu

Tingkatan

Peralihan

Tarikh

8/2/13[Jumaat]

Tajuk

Taman Permainan

Hasil Pembelajaran

i.menyebut dan memahami istilah dalam konteks.

ii.menyatakan bentuk geometri.

Aras 1-i.menyebut dan mengeja istilah dengan betul.

ii.menyatakan bentuk geometri.

iii.menyatakan dan mengenal pasti cirri bentuk dua matra dan tiga

matra.

iv.menyatakan bentuk dan jenis permainan di taman permainan.

Pendekatan

Kbkk-mengecam,mengenal pasti.

Aktiviti

-mengenal pasti bongkah bentuk geometrid an bahan maujud.

-membaca dan menyebut istilah dalam konteks.

-mengumpul maklumat dan mencatat jenis-jenis permainan di taman permainan dan menyebut dan memadankan bentuk dua matra dan tiga matra dengan alat permainan yang terdapat di taman permainan.

BBM

-poster taman permainan.

Nilai Murni

Kebersihan dan sikap rajin.

ILmu

Matematik dan PM

Refleksi

Pelajar dan mengenal pasti bentuk geometri dua matra dan tiga matra.

 

 

 

 

MINGGU KE 7

ISNIN-10/2/13 –CNY

SELASA-11/2/13-CNY

RABU -12/2/13-CUTI PERISTIWA

KHAMIS -13/2/13-GANTIAN

JUMAAT -14/2/13-GANTIAN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: